Iedere afdeling doet z’n stinkende best. Toch loopt het spaak. De voorraad klopt niet, de leverdatum schuift op, leveranciers snappen de briefing niet en de klant? Die krijgt een ander product dan hij besteld heeft. Klinkt bekend?

De oorzaak ligt zelden bij onwil. Maar vaak wel bij iets veel hardnekkigers: silo-denken.

Wat is silo-denken?

Silo-denken is wanneer afdelingen of bedrijven in de keten vooral bezig zijn met hun eigen stukje. Ze optimaliseren voor hun eigen KPI’s, zonder zicht op het geheel. Inkoop wil goedkoop, logistiek wil snel, marketing wil opvallend, finance wil besparen en IT... tja, IT wil vooral dat het systeem blijft draaien.

Iedereen bedoelt het goed. Maar niemand kijkt over de schutting. En precies daar ontstaat de ellende.

In de keten is het nog erger

Binnen één organisatie kun je silo’s nog een beetje gladstrijken. Zet mensen bij elkaar, hou een sessie, spreek elkaar aan. Maar in een keten? Dan heb je te maken met verschillende bedrijven, belangen, systemen, culturen – en vaak ook ego’s. Als daar geen structuur en regie op zit, ontstaat al snel een soort keten-chaos met een glanslaagje.

Silo-denken herkennen? Makkelijk.

  • Afdeling A wil iets veranderen, maar vergeet afdeling B te informeren.
  • De leverancier maakt een update, maar niemand weet het.
  • De klant belt boos op, terwijl jij nog denkt dat alles volgens plan loopt.

En ondertussen werkt iedereen ‘harder dan ooit’. Het resultaat: frustratie, fouten, vertraging en een hoop gemiste marge.

Hoe breek je het?

Zonder soft gedoe of eindeloze sessies. Gewoon praktisch:

  1. Begin met gedeelde doelen
    Geen afdeling- of leveranciers-KPI’s, maar gezamenlijke keten-KPI’s.
  2. Leg vast wat het product moet zijn
    In duidelijke taal. Bijvoorbeeld in een Perfect Product Concept (PPC), zodat iedereen weet waar het aan moet voldoen.
  3. Spreek af wie de regie heeft
    En dat is bij voorkeur de merkhouder. Iemand moet het overzicht houden. Indien gewenst kan ook een onafhankelijke externe partij hier een rol in spelen.
  4. Zorg voor structuur in communicatie en data-uitwisseling
    Geen halfbakken Excelletjes. Geen vage telefoontjes. Gewoon duidelijk, strak en afgestemd.

Wat levert het op?

  • Minder gedoe.
  • Minder misverstanden.
  • Betere doorlooptijden.
  • Meer grip.
  • En ja, ook meer winst.

Tot slot

Silo-denken is geen bewuste keuze. Het is een systeemfout. Maar je kunt het oplossen als je het maar serieus neemt. En als je durft te kijken naar de hele keten, niet alleen je eigen stukje.

Benieuwd waar de silo’s in jouw keten verstopt zitten? Ik help je graag om ze bloot te leggen. Je hoeft alleen nog maar te willen.