Perfect Product Concept

Een goed functionerende keten valt of staat met duidelijke afspraken. Het Perfect Product Concept (PPC) helpt organisaties om alle technische, commerciële en operationele voorwaarden rondom een product helder vast te leggen. Dit voorkomt fouten, misverstanden en frustratie verderop in het proces.


Binnen het PPC maken we onderscheid tussen harde en zachte eisen:


Harde eisen(objectief meetbaar, vaak technisch of juridisch van aard):

  • GS1 artikeldata compleet en correct ingevuld (GTIN, afmetingen, gewicht)

  • Verpakkingseisen (materiaal, formaat, stapelbaarheid, duurzaamheid)

  • Barcodepositie en leesbaarheid

  • Voldoen aan wet- en regelgeving (bijv. voedingswaarde, claims, CE-markering)

  • Aanlevering via EDI volgens afgesproken standaard (ORDERS, DESADV, INVOIC)

  • Uiterste levertijden en openingstijden magazijnen


Zachte eisen(verwachtingen, gedragsafspraken, communicatie):

  • Responsiviteit bij vragen of problemen (reactietermijnen)

  • Openheid over knelpunten in de planning

  • Escalatieprocedure bij verstoringen

  • Beschikbaarheid voor periodiek ketenoverleg

  • Betrokkenheid bij innovaties of productwijzigingen

  • Respect voor elkaars belangen en rollen